Náhradní podpatky – problém?

Náhradní kovové podpatky

Všichni z nás, kdo chodíme na vyšších nebo vysokých podpatcích, dřív nebo později jsme postaveni před nevyhnutelnou potřebu vyměnit sešlapané podpatky. Rozhodnutí, zda nahradit stávající plátky plastovými (gumovými) nebo kovovými náhradami, k tomu samozřejmě patří a je jenom na nás, jaký materiál náhrady zvolíme. Taková volba je jednodušší, pokud s koupenými střevíčky máme v krabici i náhradní podpatky. Staré, ošlapané podpatky se jednoduše vyjmou a nahradí novými. Ovšem co s tím, pokud v krabici náhrady nejsou?

O koupi podpatkových náhrad (dále jen náhrady), se nám může pouze zdát. Nenašel jsem jedinou prodejnu obuvi, kde by se náhrady daly zakoupit. Nezbývá nic jiného, než najít kvalitní opravnu obuvi. V mnohých případech se jedná takřka o nemožné. Existují sice internetové obchody, kde si můžeme odpovídající náhrady objednat a zakoupit, jenže při spočítání nákladů za zboží vč. poštovného, nutně dojdeme k takové sumě, že si uvědomíme nereálnost takového počinu. V málokterém menším či středně velkém městě je, byť jen jediná opravna. Cestování za účelem hledání opraven, bude asi také hloupost. Ševců je jak šafránu a štěstí mají jen takové ženy, které žijí s šikovným a zručným mužem. Ovšem to nemění fakt absence opraven. V případě, že to štěstí máte a ve vašem se opravna nachází, je to velmi jednoduché. Vezmete botičky, odnesete je tam a domluvíte se na opravě. Ale někdy – mě se to už stalo, po dohodnuté době k převzetí opravených bot, zjistíte, že podpatky sice máte vyměněné podle vašeho přání, jenže – povrch střevíců je poškrábán, odřen nebo dokonce na několika místech poškozen tak, že i když máte nové podpatky, můžete boty vzít a vyhodit. Není žádná obrana proti takovému chování. Švec se na vás jen podívá pohrdavým úšklebkem a vůbec se nehodlá o tom jakkoli bavit. Na takovou situaci nemám radu ani pomoc. Mě, když se to stalo, seřval jsem chlapíka a měl jsem co dělat, aby nedošlo z mé strany k jeho insultaci (fyzickému napadení). Byl nesmírně arogantní. Mohl si to dovolit, protože u nás ve městě byl jediný, kdo obuv opravoval. Vůbec mu nevadilo, že kozačky byly značkové a velice, opravdu velice drahé. V současnosti už tato opravna neexistuje. Zkrachovala před několika lety. Důvod je zřejmý. No jo, jenže co tedy dělat, když opravna není k mání a podpatky vašich oblíbených botiček potřebují vyměnit? Mám za to, že skoro každý muž má doma i ten nejmenší pracovní koutek, s nějakým tím základním nářadím, jako je pilka na železo, rozbrušovačka (flexa), pilník, vrtačka s vrtáky, kleště, kladívko apod., včetně menší zručnosti, se může pokusit o vyrobení z kousku pásového železa potřebných podpatečků. Mě totiž nezbylo nic jiného, než se do takové práce pustit a oživit své, skoro zapomenuté dovednosti a zkušenosti. Je to skutečně dávno (cca 18let +/-), když jsem vyráběl podpatky jako na běžícím pásu. Pro sebe, kamarádky, známé, partnerku (svou bývalou), maminku a její kamarádky a dokonce i pro vlastní sestru i její kamarádky. Takže zkušeností mám až až. Hned, jak jsem zdárně ukončil své studium na střední škole, jsem nastoupil v podniku, kde se kov opracovával,takže o přísun materiálu nebyla nouze. Všude se povalovaly nějaké zbytky, nepotřebné k dalšímu podnikovému využití. Navíc, úplně všichni ženatí chlapi pro své manželky tam podpatky dělali taky. Takže nic divného. Spíš naopak. Divný byl ten, který podpatky nedělal. Pár takových se našlo 🙂 .

new1_1

Ukázka mojí vlastnoruční práce

copyright


Obr. 1
toto je výsledek mé práce a mohu naprosto s čistým
srdcem poznamenat, že se mi podpatečky povedly.
Co Vy na to


Obr. 2
doma určitě každý kutil najde kus materiálu, vhodný k výrobě podpatků. V mém případě 5x50x2000mm, obyčejná a běžně dostupná pásovina


Obr. 3
pro vyhlazení a leštění, lze použít libovolné nástroje popřípadě i stroje. K tomu jsem využil pásovou brusku, kožený kotouč a leštící pastu

 

Obr. 4 a); b)
začištění do vysokého lesku se může provést carborundovým brusem a finální dokonalý vzhled se docíclí na koženém kotouči.
Dobře poslouží i obyčejná zubní pasta

 

Obr. 5 a);b)
na vyleštěný povrch je možné vyrýt vlastní značky. Vlivem používání střevíčků, nebudou značky vidět, účel to vůbec neovlivní. Hlavní je výsledek

 

Obr. 6 a) ; b)
Podepisuji vše, co vyrobím. K tomu mám ruční gravírovačku


Obr. 7
finální vzhled s konečnou platností. Vzhledem k účelu, nejsou vadou drobné šrámy na kráse. Líbí se Vám?


Obr. 8
náhradní podpatečky jsou určeny pro tyto lodičky

Takže, jak vidíte i toto je možnost, jak získat kvalitní a přesně takové náhradní podpatky pro své oblíbené střevíčky. Způsob připevnění plátků k podpatkům, je už na každém, jaký si sám zvolí. Možností je hned několik. Máte-li kvalitní lepidlo, je možné plátky přilepit (nedoporučuji), jiná možnost je pomocí šroubků. Pokud jsou použity šroubky, k dispozici je několik variant. Můžete použít jeden uprostřed, dva nebo i tři šroubky. Vše podle šíře podpatku na botě a také velikosti šroubků.

 SDC11566 SDC11570

Obr. 9 a); b)
nová sada bez signatur pro další tři páry

Při upevňování je potřeba dávat pozor na povrch bot. Doporučuji zabalit celý střevíc do čistého starého měkkého hadru (stará flanelová košile, nepotřebný avšak čistý starý froté ručník aj.) a nechte trčet jen tu část podpatku, kterou budete opravovat. Zabrání se tak případnému odření, poškrábání nebo jinému poškození povrchu střevíce či kozačky.

Při práci je nutná obezřetnost, opatrnost i soutředění. Proto svého kutila nevyrušujte kafíčkem, krátkou sukénkou ani hloupými argumenty. Ještě než začne, promluvte si o budoucím vzhledu podpatků. A pánové, nesnažte se udělat radost tím, že použijete materiál o větší tloušťce. Snažte se dodržet limit max. 5mm.
Držte se co nejvíce originální předlohy,
nebo aspoň toho, co z ní zbylo.

Jiná situace nastává v případě klínových podpatků. Některé mají vyměnitelné podpatečky a jiné ne.
U klínků s vyměnitelnými plátky je to jasné. Tam lze výměnu provést. Ale u těch ostatních, to je
v domácích podmínkách zřejmě vyloučeno. Alespoň já jsem nepřišel na způsob, jak podpatek nahradit. Podrážka po celé ploše podešve, včetně podpatku komplikuje a vlastně i znemožňuje provést opravu. To musí provést odborník. Většinou se to dělá tak, že se odřízne ošlapaná vrstva na podpatku a nalepí se nová – gumová. Je to zcela běžný způsob, který má však opět velmi omezenou trvanlivost, takže za nějaký čas je nutno opravu opakovat. U kovových podpatků opakované opravy odpadají úplně. Většinou kovové podpatky mají delší životnost než střevíce.

Tento příspěvek chápejte pouze jako inspirativní model pro VAŠI práci, nikoli možnost objednávky na výrobu u mne. Moje výroba by vás vyšla poměrně draho, protože si cením vlastní ruční práce.
Cenově za jediný pár v takové podobě, kterou jsem tady ukázal, bych si účtoval nejméně 265,-kč, a zcela uznávám, že je to hodně vysoká suma. Jde o veskrze ruční a časově náročnou manuální práci s minimálním použitím přístrojů. Výroba jednoho páru i s leštěním a rytím, mi trvá cca 5 – 6 hodin. Takže i když by cena byla vysoká je zcela adekvátní. Nejsem ochoten se domluvit ani na hrubém obrobku, takovou práci nedělám.

Zalíbila se Vám moje práce? Napište mi o tom 🙂

😀

 

Napište mi

Napište mi mail


6 responses to “Náhradní podpatky – problém?

  1. To je všechno krásný, ale kovový podpatek příšerně klape /což mě někdy dost roštiluje/.Mám pocit,že se každý dívá, kdo to tady dupe. Zajímavé je, že na některých botech jsou podpatky asi z nějakého jiného druhu gumy /nebo co to je/ a ty něco vydrží, v jiných vyjdete 2x a jsou napadrť. Tak „babo raď“

    • Zdravím Vás.
      Máte pravdu, tzv „kováky“ klapou celkem hlasitě a zřetelně. Někomu může vadit zvuk podpatků, jinému nežádoucí pozornost okolí. Kupodivu, klapot vadí i některým ženám kráčející na kovových podpatcích. Znám jednu, a ta je opačného názoru. Jí klapot nevadí, naopak. Přímo vyhledává boty s klapajícími podpatky, jiné ji nezajímají. Na můj dotaz „Proč?“ odpověděla, že ji vzrušuje ta pozornost všech okolo (především ta mužská) a zvuk klapání se jí prostě líbí, cítí se tak moc sexy :\. No, každý má to své 😉 . Někoho klapání rozčiluje a někdo ho nekompromisně chce.
      Na Váš dotaz:
      Baba sice nejsem a snad i proto Vám nedovedu uspokojivě odpovědět. Je pravda, že podpatkové plátky (tipy) nejsou všechny ze stejného plastového materiálu. Já osobně přišel na to, že plátky s kovovým trnem, včetně těch náhradních, mnoho nevydrží. Jedna pěší cesta do večerky a zpět domů, a musíte plátky měnit. To se týká především vysokých jehel. No a jestli k tomu ještě žena na podpatcích šmajdá, pak už pouhá chůze na parkoviště z bytu v paneláku, dokáže podpatky totálně zlikvidovat. Jiná situace je u sloupkových podpatků (to jsou ty silnější). Plátky jsou celé vylisované z jediného materiálu a v podpatku drží na silnějších čepech. Tyhle plátky vydrží mnohem více a taky déle. Materiál, z něhož se tyhle podpatkové tipy vyrábějí, je vlastně tvrzená guma. Je odolnější než tvrzený plast pro zmíněné jehlovky. Navíc, jehlové tipy nejsou lisovány, ale vstřikovány do formiček v nichž už jsou kovové trny, které následně drží tip v duté ocelové výstuze jehlového podpatku.

      Bohužel, ani nejzkušenější obuvník ve správkárně bot, Vám neudělá jiné náhrady na jehlovky, než jen kovové. Pokud tedy ovšem nemá vlastní zdroj s plastovými /gumovými tipy. Kováky se snadněji vyrobí a mnohdy střevíce „přežijí“. Vyrobit gumové nebo plastové náhrady, lehké není a zničí se prakticky hned při první vycházce.

      Sehnat odpovídající náhradní plátky na podpatky, je v současnosti nad veškeré síly kohokoli z nás spotřebitelů. Nezbývá nic jiného, než se smířit s kovem nebo nechodit na jehlách (prosím, jen to ne!!!) . I když někteři producenti dámské obuvi do krabice s botičkami náhradní tipy, vkládají, tak na prodejnách záhadně z krabic zmizí. Na dotaz je sice u kasy dostanete (jen někde), ale zaplatíte si je, přestože tipy máte dostat zdarma v krabici s botami. Něco jiného je, když boty nekupujete, ale potřebujete jen náhradní tipy. Pokud je prodavačka ochotná, prodá Vám je. Když neni, nepochodíte.

      Je mi jasné, že jsem nepomohl, ani neporadil. Lituji. Shánění plátků jsem vzdal už dávno. Vyrábím si kovové, když potřebuji do nově koupených střevíčků.

      Přeji Vám více štěstí při shánění odolnějších náhradních podpatečků.
      HighHeelsExpert

  2. Dobrý den,
    zrovna dneska hledám manželce kde a jak opravit její boty. Obuvníka sice jednoho znám (ne osobně),jen vím kde má sídlo a při hledání tel.čísla na něj, se mi ve vyhledávači objevily i tyto stránky.
    Se zaujetím jsem si stránky přečetl a gratuluji ke způsobu:
    – jak si pomoci
    – jak být nezávislý
    – jak se nenechat okrádat
    – nebo jak se nespokojit se špatně vykonanou práci řemeslníků
    Taky jsem už dospěl k názoru, že podniky a řemeslníci u nás jsou slušně řečeno lempli a lajdáci. Nechci se rozepisovat, abych nezašel tématem jinam…
    Takže Vám držím palce a díky za zajímavý nápad.
    Daniel

    • Já Vás zdravím Danieli, děkuji za pochvalnou reakci a věřím, že jste potřebné telefonní číslo nakonec našel 🙂

      Mě k výrobě podpatků přivedla spíš vlastní invence pořád něco vyrábět vlastníma rukama. Moje někdejší partnerka si před mnoha a mnoha lety nechala udělat podpatky. Zaplatila 80Kč a mohla lodičky vyhodit, protože ten odborník zcela zničil potah podpatků. Vypadaly, jako by je na férovku sevřel do svěráku. Pláčem se nic nespraví. Lodičky jsem vzal a šel k tomu ševci. Ukázal jsem mu jeho práci. Pěstním argumentem jsem z něj vyndal 900,- za boty a 80,- za tu jeho prácičku. Střevíce byly totiž skoro nové. Od té doby podpatky dělám sám a jsem se svou prací spokojen, no – nejen já 🙂 .
      Je bohužel pravda, že současní řemeslníci hřeší na silnou absenci dostupnosti specializovaných řemesel a podle toho také ta jejich práce vypadá. Skutečného profíka lze jen těžko najít a když, tak jeho práce je cenově vyšší – pochopitelně.

      Pokud se do výroby podpatků pustíte sám, přeji Vám hodně štěstí. A věřte, i zkušenému se občas něco nepovede.
      Děkuji Vám za komentář.
      HighHeelsexpert

  3. Super nápad. Přítelkyně zrovna potřebuje vymněnit plátky na podpatku. Takže tohle je pro mě celkem užitený článek. A jak (nebo spíš čím) mám opracovat gumový plátek? Kov, plast a dřevo bych zmáknul, ale guma je přeci jen měkká a tak moc nevím. Bruska a pilník asi nebude to pravé.

    A jaké používáš lepidlo k přichycení plátků na podpatek? (Bál bych se aby to udrželo.)

    • Zdravím.
      Jsem rád, že článek byl svým tématem užitečný. Na otázku, čím nebo jak opracovat gumový plátek odpovím podle vlastních zkušeností a podle toho, jak to přesně dělám já. Mám tužší gumový pás (bez textilního jádra), nevím k čemu dříve sloužil. Pro tvarování používám nůžky na plech (vím že se tím ničí jejich ostří). Těmi vystřihnu hrubý tvar podle předkresleného obrysu, který pak na čistý rozměr a tvar domodeluji na brusce nebo přímo flexou. Guma je izolant, takže nepřenáší vzniklé teplo třením a je možné gumu držet v prstech bez použití kleští.
      Gumové plátky lepím nejdostupnějším lepidlem zn. Chemoprén silolep. Když se dodrží všechna potřebná kritéria pro lepené plochy, spoj drží celkem spolehlivě. Důležitá je čistota spoje před lepením (očistit od mastnot a jiných nečistot technickým benzínem), zdrsnit obě lepené plochy a nanést tenkou vrstvu lepidla. Nechat cca 8 – 10 minut odvětrat a pak pevně spojit. Nutný a velmi důležitý je tlak, kterým se lepené předměty k sobě přitlačí. Čím je větší, tím je spoj spolehlivější.
      Kovové plátky připevňuji k podpatku klasickým šroubkem se samořezným metrickým závitem, nebo si závit závitníkem udělám sám. Je možné použít i originální trn z původních gumových plátků (pokud je trn kovový a ještě pro tento účel použitelný – musí mít hlavičku).
      Děkuji za pochvalu i za komentář s otázkou. Mohu ještě nějak poradit? Ptejte se. Budu-li znát odpověď, poradím.

... a váš názor? Určitě máte něco, co byste k tomu chtěli říct. (https://highheelsexpert.wordpress.com/2015/11/08/jak-napsat-komentar/)

