Vysoké podpatky a zdraví

Nehodlám zde polemizovat o pravdivost nebo nepravdivosti tvrzení lékařských kapacit o tom, že vysoké podpatky poškozují zdraví všem, kdo na vysokých podpatcích chodí. Neexistují totiž žádné přímé důkazy o tom, že tomu tak je, navzdory všem výzkumům, průzkumům, sledováním a prověřováním všelijakých faktů dokazujících jejich tvrzení. Jistě, jsou případy deformovaných prstních kloubů na nohách, ale… K těmto deformacím dochází pouze z jediné příčiny – Je to syndrom malé boty. Dokonce i muži mívají deformace prstů – vbočení palců, kladívkové prsty, přestože vysoké podpatky nikdy nenosili. Proto je tak důležité věnovat výběru obuvi dostatek času s možností obuv si vyzkoušet, přičemž je nutno zkoušet obě boty – levou i pravou. Nejlepší je, když se výběru a nákupu věnujeme v odpoledních hodinách, kdy jsou nohy poněkud unavené a mnohdy i trošku opuchlé. Tím se vyloučí možnost, pokud když nohy otečou, že střevíčky znovu neobujeme.

Také velmi pochybuji o pravdivosti tvrzení, že chůze na vysokých podpatcích poškozuje páteř. Prosím vás, a jak? Ano, při chůzi na podpatcích se změní držení těla, těžiště se pousune vpřed, ale pokud věnujeme trochu času relaxaci cvičením, pak obavy z bolestí páteře vlivem chození na podpatcích mít rozhodně nemusíme. Znám ženu, která nikdy dříve podpatky nenosila a trpěla úpornou bolestí zad. Teprve až když jsem ji naučil několik praktických cviků „doporučil“ podpatky, její bolest zad zmizela. Od té doby (střídavě podle denního rozvrhu a povinností) chodí na 9 cm vysokých podpatcích. Netrápí ji bolest páteře ani kloubů.
Páteř nám zničili už v dětství ve škole a pokračuje to i v našich zaměstnáních.
Jsem té domněnky, že nevhodná aktovka (batoh) na učebnice a sešity nám zničila záda. Tělocvikáři, nemajíce ponětí o vhodnosti či nevhodnosti určitých cviků pro děti a neznalost lidské anatomie v souvislosti se zdravým vývojem člověka od ranného dětství až po dopsělost. Sedět 5 hodin ve školní lavici dá zabrat celému tělu. O to je to horší, když se jedná o malé děti. Dnes už nevidíme děti si hrát venku na loukách ani v sadech natož na hřištích. Sedí na zadku u svých počítačů a chatují nebo zírají na filmy on-line. V dospělosti je to zase sedavé nebo jednostranně zatěžující zaměstnání. Za stav našeho zdraví může náš „civilizovaný“ způsob života.

Tak mi nikdo neříkejte, že mi vysoké podpatky ničí páteř a nohy, jsou to prázdné a hloupé řeči.


Zdraví si nejvíce ničíme chemicky ošetřeným „zdravým“ ovocem, zeleninou, potravinovými doplňky nacpaných umělými vitamíny, minerály a přírodně toxickými houbami a plísněmi. Tuberkulózním odstředěným mlékem, salmonelózními slepičími vejci, dlabeme salámy, buřty a párky z mouky, housek, myší, krys, potkanů, jejich exkrementů a to všechno s umělou příchutí toho kterého masa, uvedeného na etiketě daného výrobku. Zdraví mi ničí i soused. Dělá to především v létě, když mám otevřená okna. „Opravuje“ si své auto, startuje mi pod okny, dělá hluk, smrad a ještě se cítí uražen, když ho oslovím. Takže podpatky asi nebudou tím, co by mi ničilo zdraví. Podpatky mi pouze zpomalují chůzi, což mi nevadí. Nemám kam spěchat, protože chodím s předstihem tak, abych všechno stihl. Naučil jsem se žít tak, jak mi to vyhovuje a s tím, co mám rád.

Možná se najdou mezi vámi ženy nebo dívky, které si občas položí otázku – jsou tyhle vysoké podpatky ještě „zdravé“ pro moje nohy a tělo vůbec?
Na to bych měl zcela jasnou odpověď, ne však pro všechny uspokojivou. Podstatná je především délka chodidla. Pro ženu s délkou chodidla 23cm je 10cm podpatek závratný a takřka „nechoditelný“. Avšak pro ženu s délkou chodidla 27cm je 10cm podpatek pohodlný. Nebudu se tu zabývat doporučeními ortopedů a lékařů obecně. Pro ně jsou prakticky jakékoli podpatky nezdravé. Pokud chcete chodit na podpatcích, měly byste především už znát své dispozice. Jste-li schopné vůbec na podpatcích kráčet či nikoli. Znalost toho, jak vysoké podpatky jste schopny „uchodit“by mělo být pro vás jasným kritériem pro výběr nových střevíčků. Ono se dost často stává, že se ženy nechají zlákat krásou lodiček s vyššími podpatky a pak až doma si uvědomí, že nejsou schopny na tak vysokých podpatcích někam jít, Dostaví se zklamání, smutek a následně problém, co s těmi střevíčky dál. Někdy je možné botičky vyměnit za jiné, ve stejné cenové rovině. Nebývá to však pravidlem. Obchodník toto může odmítnout. Jediná možnost je pak bazarový prodej a to silně pod cenou

Abych se dostal k té „zdravé výšce podpatků“. Všeobecně v praxi tento termín neexistuje. Je pouze vhodná nebo nevhodná výška podpatků. A z toho budu vycházet. Pravidlem co mi nevadí, nepřekáží a to, co mi vyhovuje, se snad řídíme všichni.
Podpatky mezi 4 až 7cm jsou určitě pohodlné pro všechny ženy, které na podpatcích chtějí nebo musí být celý den. Sklon chodidla vůči vodorovné rovině není natolik markantní, aby znepříjemnil chůzi. Na prsty nepůsobí takový tlak váhy těla, že by se tlačily na sebe ve špičce. Možná snad bych řešil šířku podpatku. Jehlový není tolik stabilní, jako je tomu u širších klasických. Proto jehlové podpatky noste opravdu jen pokud chcete být skutečně elegantní a pokud máte svou vlastní stabilitu vpořádku. Důležitá je také podešev. Slaboučká podrážka prakticky vůbec nechrání měkkou tkáň ani kůstky a klouby chodidel, před drobným hrbolky na chodnících, štěrkem a všude přítomnými výmoly. Strašně to bolí. Lepší jsou nizoučké platformy, cca okolo 1-1,5cm. Střevíčky se slabou podešví můžete mít někde na tanečním parketu nebo doma. Avšak venku doporučuji silnější a mechanicky odolnější podrážku.
Tedy co se výšky podpatků týče, nejméně vhodné, ba dokonce i škodlivé jsou bezpodpatkové balerínky, přestože jsou tak moderní. Zdánlivé pohodlí při chůzi se otočí proti vám. Lidská noha je přizpůsobena pro chůzi po měkkém terénu. Balerínky mají tenkou podrážku, žádný podpatek a tvrdý beton, asfalt, kostky na chodnících způsobí nemalé obtíže. Otoky, bolest a dokonce i křeče chodidel. Volte proto botky s vnitřním polstrováním. Používejte gelové vložky do bot a to i v případě vysokých podpatků. Každý člověk, bez ohledu na pohlaví, by měl z fyziologického hlediska kráčet v takové obuvi, která má patu o cca 2,5cm výše, než prsty. Odlehčuje to páteř a zpevňuje celkové držení těla a zad. Podle mě podpatky nad 10cm jsou opravdu jen pro ty z vás, které mají buď velká chodidla (vel.42 a víc) nebo ty, které dokonale ovládají chůzi na vysokých podpatcích. Obecně vzato, podpatky nad 10cm se řadí do skupiny High Heels. Avšak a to mi věřte. I 12,5 cm podpatky mohou být pohodlné, přestože máte velikost 39.
<blockquote> 

Jak vidíte, je to hlavně ve vašich osobních možnostech. Pokud anatomie vašich nohou je taková, že dokážete propnout nárt natolik, aby byl v jedné rovině s holení kostí (i při propnutém kolenu), pak máte štěstí a jste majitelkou těch nejkrásnějších nohou s vlastnostmi, které vámmůže každá jen závidět. Nebuďte smutné ani zklamané, pokud nemáte tyto dispozice. Všechno se dá naučit. Chce to jen pravidelně trénovat a protahovat šlachy a svaly. Cvičte naboso. Choďte na špičkách kdykoli k tomu budete mít příležitost.

Přesto cítím jistou povinnost ukázat článek týkající se tohoto tématu a je na každém, jaký si udělá vlastní názor.

Níže je citace s odkazem na webovou stránku:

Podpatky a zdraví

Ať už se nad botami s podpatky jakkoliv rozplýváme, lékaři naše nadšení
rozhodně nesdílí. Podpatky můžou uškodit nohám a nejenom jim. Lékaři doporučují,
aby měly podpatky maximálně 4 cm. Platí, že klenba nohy musí mít dostatečnou
oporu. Vůbec nejhorší variantou jsou ze zdravotního hlediska jehlové podpatky.

Hříšné jehlové podpatkyVysoké podpatky

Vysoké jehlové podpatky se dokonce zařadily do žebříčku mezi nejnezdravější
doplňky, které poškozují ženské zdraví. Pokud je budeme nosit dlouhodobě,
pravděpodobně si přivodíme vrůstání nehtů, kladívkové prsty, záněty bříšek
chodidel, kuří oka či bolest kotníků.

Studie navíc ukazují, že vysoké jehlové podpatky zatěžují srdce a poškozují
cévy na nohách Kromě toho jsou na ploskách nohy reflexní body, jenomže nevhodná
obuv nohu nepřirozeně stlačuje, čímž blokuje tok energie a vede k dalším
problémům.

Vlivem malých bot se dostavují nejen bolesti nohou, ale postupně se přidávají i další symptomy, jako jsou například:

  • Bolest zad a páteře
    Zádová bolest
    Pokud vás bolí záda, může to být z fyzicky
    těžké práce nebo ze špatného držení těla.
  • Bolest hlavy
    Bolest hlavy
    Máte-li časté bolesti hlavy – MIGRÉNY –
    nemusí to být vždy z nevyspání a stresu
  • Bolest kolen a kotníků
    Bolest kolen
    Trpíte-li na bolest kloubů, příčina může být
    i jiná, než jejich přílišná zátěž
  • Bolest chodidel (vznik plochých nohou)
  • Bolest (zánět) nehtových lůžek

Protože díky malým botám se poněkud změní i držení těla. Člověk v malých botách se snaží zmírnit bolest tím, že změní styl chůze. To má za následek zkřivení, jinak vzpřímeného postoje, což se později může projevit na páteři. To ovšem neznamená, že větší obuv, byť o jediné číslo, je v pořádku. To rozhodně ne. Aspoň ne u letních střevíců. Letní (jarní a podzimní) obuv se nosí povětšinou na boso nebo se silonovými ponožkami či punčochami. Ne toliko zimní. Zimní boty mohou být o číslo větší, protože se do nich obouváme v tlustých teplých ponožkách.

Ploché nohy také vznikají vlivem špatně zvolené velikosti obuvi. Nevhodně vybraná obuv působí i na psychiku člověka. Nesoustředěnost, roztěkanost jsou průvodními jevy, které komplikují život. Zbytečně. Úplně stačí jen malá drobnost. Zodpovědně vybrat vhodné boty se správnou velikostí a nechodit pouze v jediné obuvi, ale střídat více druhů. Opravdu je důležité mít vybavený botník vícero páry v různém provedení, stylu a používat je k danému určení. To znamená, že sportovní obuv máme pouze ke sportování, vycházkovou k vycházkám a společenskou obuv pro společenské události a slavnosti. K čemu je jaký pár bot určen, nám už napovídají jejich názvy. Syrové maso taky neporcujete špikovacím nožem ani naběračkou.

Oblast špičky – prstů, je velmi choulostivá na tvar obuvi. Pokud máte lodičky s vysokými podpatky a jejich přední část přechází do úzké a ostré špičky, tak prsty nemají prostor a tlačí se těsně k sobě. Kromě toho, že dochází k nedostatečnému prokrvení, tak při dlouhodobém chození v těchto lodičkách, se postupně mění tvar nohy. Prsty se vlivem celé tělesné váhy a úhlu sklonu podešve od paty ke špičce, čím dál tím více vtlačují do špice v botě. Což způsobuje ve velmi krátké době příšernou bolest. To vše je ještě vystupňováno silonkami, pokud jsou na nohách. Ve střevících silonky kloužou a noha postupně vtlačována do špice, kde dochází nejprve k bolestivým otlakům a následně k deformaci samotných prstů (kladívkové prsty – Osteotomie), ale i záprstních kloubů (viz. obrázky níže). To, co vidíte na obrázcích, nezpůsobují pouze boty s vysokými podpatky, ale i například obyčejné a nevzhledné balerínky. Protože nevhodná obuv není jen ta s vysokými podpatky. K tomuto výsledku se dopracujete pilným chozením ve všech botech, které nemají správnou velikost (šířku i délku) s ohledem na chodidla. A je naprosto jedno, zda máte boty s 15cm podpatky nebo žádnými.

Máte malé boty? Podívejte se, co vás čeká.

Výrůstky
Výrůstky – kloubní změny
Kladívkové prsty
Kladívkové prsty – kloubní změny prstů
Vliv tvaru obuvi na nohy
Vliv tvaru obuvi na nohy
Stupně plochosti chodidel
Stupně plochosti chodidel

Z toho všeho vyplývá jednoznačně jediný fakt, že pokud nemáte obuv, odpovídající vaší velikosti chodidel, tak si připravujete vážné zdravotní problémy. Fakt jedno, zda chodíte na podpatcích nebo bez nich. Velikost obuvi je velice důležitým faktorem, který ovlivňuje vaše zdraví , život jako celek a to, jak se chováte k lidem okolo vás.

Boty s podpatkem nebo bez něho, pokud jsou ve správné délkové i šířkové velikosti, nemohou žádným – zásadně negativním způsobem, ovlivnit stavbu chodidel, prstů a ani držení těla. Pouze u střevíčků s vysokými podpatky je nutno dodržovat o něco víc pravidel, než u bezpodpatkových bot. Naučit se správně chodit na jehlových či jiných vysokých podpatcích není úplně snadné, chce to cvik a jak je shora psáno – SPRÁVNÉ BOTY. Tak, jak mnohé ženy nešetří na tělové a dekorativní kosmetice, tak je potřeba přistupovat i k nohám. Kupovat pouze kvalitní a pohodlnou obuv. Zapamatujte si jedno, že ne vždy za vašimi zdravotními problémy jsou vaše boty. Osobně znám případy, kdy vysoké podpatky napomohly k obnovení hybnosti prstů na noze, k bezbolestnému pohybu koleních kloubů a k naučení vzpřímené chůze. Je to vše paradoxní a o to víc zajímavé, že toliko diskutovaná škodlivost vysokých podpatků na lidské tělo, je vlastně pouze zastrašování a lékařský bojkot proti módnímu průmyslu. Pravda je asi někde uprostřed všeho. Někomu vysoké podpatky prostě nesednou a chodit na nich nemůže a někdo i kdyby na podpatcích strávil non-stop celý život, bude bez jakýchkoli příznaků deformity kloubů a jiných zdravotních obtíží.

Tady jsem našel a přeložil něco, co by mohlo zaujmout každého, kdo přímo nesnáší vysoké podpatky

Co může ženu postihnout, když bude chodit v botech s vysokým i podpatky – podle výzkumu

Pro případ, že by text v obrázku by nečitelný, je zde tento text v něm uvedený. Originál najdete zde >>How High Heels Hurt (Infographic)

  • Jak dokážou podpatky bolet
  • Výzkum naznačuje, že chůze ve stylových jehlových lodičkách, může vést k bolestem a problémům zad, svalů, kloubů a prstů na nohách.
  • Zkrácení lýtkových svalů
    • Nohy na vysokých podpatcích, jsou oproti přirozené poloze výrazně anatomicky jnak postaveny. Studií žen na vysokých podpatcích mezi 20 až 50 rokem věku se zjistilo, že při každodenní chůzi v obuvi s vysokými podapatky, mají zkrácené lýtkové svaly. Díky vysoko posazené patě, se zkracují šlachy a s tím i svalová vlákna lýtek až o 13%. Což má pak neblahý vliv při přechodu na nízké či žádné podpatky. Tyto ženy trpí pocity přepádávání vzad a bolestmi napínajících se zkrácených svalů.
  • Bolesti pat a kotníků
    • 64% sledovaných žen pravidelně chodící v obuvi s vysokými podpatky, mělo bolesti nohou.
  • Boky a páteř
    • Aby žena při časté chůzi na vysokých podpatcích udržela rovnováhu, musí napínat lýtkové, hýžďové i zádové svalstvo, což vede k nadměrné svalové únavě a svalovým křečím.
  • Souběžná degenerace kolen a kloubů – Osteoartróza
    • Při chůzi na vysokých a vyšších podpatcích, je větší důraz generován na vnitřní strany kolen při každém kroku. Soustavnou kompresí (tlakem), může dojít k poškození kloubů a páteře v dolní části zad.
  • Jak vysoké podpatky?
    • Fyzikové vymysleli vzorec pro výpočet nejvyšší podpatky, že žena by měla nosit , založený na faktorech, jako jsou náklady na boty , množství zkušeností nositel má s vysokými podpatky a množství konzumovaného alkoholu . Podle vzorce by Carrie Bradshaw ze “ Sexu ve městě “ kráčející na 12,5 cm (5palců) jehlách ve střízlivém stavu, tak po požití 6-ti jednotek akoholu už jen na 2 cm (0,8 palce) podpatcích.
  • Zarůstající nehty na nohou
    • Uzavřené lodičky s ostrou, zužující se špičkou boty, vytvářejí podmínky pro chronický stres na velkých plochých nehtech palců, což znemožňuje jejich zdravý růst a tvoří se kožní defekty, nehtová trauma nebo plísňové infekce.

_______________________________________________________________________________________________

Trošku jinak a z jiného úhlu pohledu

Pravděpodobně každá žena zažila bolest nohou, když někde byla na podpatcích. A určitě si každá řekla, že to je naposled, co má podpatky na nohách. To naprosto chápu. Je to bezvýchodná situace, když není kde ani do čeho se přezout. Také to znám. Ale já jsem šel do hloubky problému. Pořád jsem se ptal proč. Proč tomu tak je, že mě nohy bolí? Velikost střevíčků mám správnou, výšku podpatku taky a přesto trpím bolestí. Zjistil jsem ke svému překvapení, několikrát jsem se už o tom zmínil, že jde jen o ledabyle vyrobenou obuv. Bez toho, že by tvar boty respektoval stavbu nohy. Obětoval jsem jeden pár a rozkuchal ho na části. Zjistil jsem, jak a z čeho jsou dámské střevíce vyrobeny. Z různých fragmntů jsem porozumněl a pochopil, k čemu určitá část boty slouží a proč v botě je. Začal jsem s návštěvami různých prodejen s obuví od různých výrobců. Je bezúčelné zde tyto výrobce vyjmenovávat. V prodejnách jsem dal řeč s prodavačkami a s ocelovým měřítkem, posuvným měřítkem (šuplerou) a úhloměrem, jsem měřil, propočítával, porovnával výsledná měření. Dospěl jsem k závěru, že cca 70% výrobců, včetně těch drahých značkových, vůbec nerespektuje stavbu chodidla, t.j. klenutí příčné i podélné, tvar paty, pozici paty vůči podpatku a další nepříjemné skutečnosti.

Konstrukce dámské obuvi-náčrtek_2

Velký náhled

Jestliže nejsou splněna kritéria, která jsou důležitá pro pohodlnou chůzi na vysokých podpatcích, pak nelze pohodlí očekávat, ba naopak. Čekat můžeme pouze bolest a utrpení. Za ty peníze, nervy ta bolest rozhodně nestojí. Sklouzávají vám nohy v lodičkách směrem do špičky? Tlačí se vám prsty k sobě? Jistě to bolí. Už slyším názor, že to je přece normální. Na vysokých podpatcích je to přece běžné, proti tomu nelze prakticky dělat. No, když máte špatně vyrobenou obuv, tak máte pravdu. V opravdu dobře vyrobené obuvi k tomuto fenoménu rozhodně nedochází. Ne v takové míře, abyste díky bolesti nemohly udělat už ani krok.
Jestli mi nevěříte, nebo pochybujete o smysluplnosti mých slov, udělejte si následovný pokus. Určitě někde doma najdete hladkou desku (kupříkladu dřevěný vál na těsto). Na jedné straně ji podložte tak, aby k podlaze měla úhel 50° – 60°. Opora musí být stabilní (pevná), abyste z ní nespadly. Stoupněte si na desku v jejím nejvyšším místě, ale tak, aby byla celá plocha chodidel se dotýkala desky. Co se děje. Kloužete – sjíždíte dolů. To je jasné a přesně stejně je to i ve vašich střevíčcích. Ale co se stane, když si jenom paty podložíte jinou, menší připevněnou podložkou ve tvaru klínu k desce tak, aby byla co nejvíce je možné rovnoběžná s podlahou? Sklouzávat už nebudete. Proč? Protože jste vyrovnaly sklon a daly jste plnou oporu patám, které byly dosud bez ní. Nevím, jestli jsem to popsal srozumitelně, ale pokud se podíváte na obrázek nad tímto odstavcem, hned pochopíte o co jde.

Noha musí mít co nejvíce opěrných bodů. Hlavními opěrnými body, díky nimž udržíme rovnováhu jsou palec, malíček a pata. To jsou tři základní místa na našich nohách. Když máte lodičky na velmi vysokých podpatcích a pata se nemá o co opřít, pak jste jakoby bez ní a vaše tělo drží rovnováhu pouze body dva (a půl). Palec, malíček a ten poloviční jsou jejich kloubní polštářky na spodku chodidla. Takže vlastně místo aby byl kontakt celé plochy chodidla, t.j. nějakých 120 cm2 +/-, tak díky mizerně vyrobeným lodičkám, chodíme jen na nějakých 35 cm2 +/-, z celkové plochy chodidla. No to se pak holky nesmíte divit, že vás nožičky bolí. Proto od začátku a stále pořád kladu důraz na detailní prohlídku a výběr střevíčků, než je v obchodě zaplatíte. Jsou to vaše peníze, které za ně dáte. Vy musíte vynaložit spoustu úsilí, nikdo vám v práci neodpustí ani nejmenší chybičku, tak proč byste vy měly odpouštět a platit za mizerně vyrobené boty i když jsou na pohled strašně krásné. Krása není všechno. Stejně je to i u lidí. Neznamená, že když je chlap vysoký, svalnatý a s příjemně znějícím hlasem, že se o vás dokáže postarat, když budete v nesnázích. A naopak, ani ta nejkrásnější blondýnka na světě, nezaručí idylický vztah a ani krásná bruneta nemusí být nutně inteligentní. Málokdy stáří znamená moudrost a mládí výkon. Je to relativní, úplně všechno, proto zkoušejte, prohlížejte a plaťte jen za to, s čím jste spokojeny a co vám naprosto vyhovuje.

Podívejte se i na Velikostní tabulky, abyste měli přehled.

... a váš názor? Určitě máte něco, co byste k tomu chtěli říct. (https://highheelsexpert.wordpress.com/2015/11/08/jak-napsat-komentar/)

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s