Chůze na vysokých podpatcích potřetí

Opakování osvěžuje paměť …

nebo tak nějak podobně

 

Vzhledem k neustávajícím dotazům, přicházejících na můj e-mail Honza.Arbiter@gmail.com, jsem došel k závěru, že je potřeba doplnit některé informace  a trochu detailněji se rozepsat o stylu chůze na jehlových/klínových podpatcích. Neobtěžují mne zprávy ani dotazy ohledně tohoto tématu, ale přijde mi zbytečné odpovídat každému zvlášť na, v podstatě stejný dotaz.

Styl

Jak tedy kráčet?

To je snad nejčastější otázka, od níž se odvíjejí další.
Začnu tedy s tím, jak správně na podpatcích jít, aby to vypadalo přirozeně a nebylo složité se tomu naučit.
Jak jsem již psal o stylu špička – pata, k čemuž se vyjádřilo mnoho čtenářů odmítavě, je tento styl, chcete-li způsob jediným správným. Bez ohledu na nesouhlasné ohlasy. Uvědomte si, že i když se budete snažit kráčet tímto způsobem, stejně bude výsledek jakýmsi kompromisem mezi tím, co píši a tím, co si myslíte. Je nutné mít na paměti, že čím jsou podpatky vyšší, tím musí být kroky kratší a tím pádem i styl  špička – pata, bude přijatelnější a proveditelnější. Ono  vlastně nelze, kráčet tak jak píši, ne neodporuji si. Je jen potřeba se tomuto alespoň přiblížit. Proč? Je to kvůli odlehčení podpatků a získání rovnováhy, včetně umění přenést vlastní těžiště do takové roviny, aby se při náhodném klopýtnutí nebo stoupnutí na nerovnost (kamínek), nestalo něco nepříjemného ve formě zavrávorání, klopýtnutí, podvrtnutí kotníku nebo dokonce pádu. Tím, že si vžijete tento styl, získáte kontrolu nad každičkým krokem. Protože pokud budete došlapovat „jakoby“ na špici, nepřekvapí  vás jakákoli nerovnost chodníku ani jiného povrchu.

Měl jsem nedávno možnost sledovat starší dámu. Všichni asi známe ty obrovské rohože v tzv. hyper-super marketech. Tato cca padesátiletá dáma kráčela v kotníkových kozačkách s jehlovými podpatky měřícími okolo 10-11 cm. Pro velkou soustu žen, celkem dost. Ovšem tato Dáma, byla jako vznášející se víla. Přes rohože se přenesla naprosto ladným krokem, bez patrného zaváhání s obrovskými taškami v rukou  a kabelkou přes rameno. Užasl jsem. Vypadalo to, jakoby protančila okolo mne. Její podpatky byly nad rohožemi ani ne 5 milimetrů, vůbec se jimi nedotkla povrchu. Ani jednou. A pak, že to nejde, pomyslel jsem si. Je to moje profesionální deformace, sledovat jak kdo kráčí. Abych pravdu řekl, její chůze se nijak nezměnila, když na rohože vstoupila a ani když je opustila. Jenom prostě přenesla svou váhu na špičky a to tak, že si toho nikdo nevšiml. Jen já, protože se o to zajímám.
Takže špička – pata je prostě funkční. Uvědomuji si, že zpočátku to může některým dělat dost problémů, avšak trvalým zkoušením a nácvikem, získáte ten správný grif. Ve finále vaše chůze stejně nebude vypadat tak, jak se ji budete učit. Díky uvolnění končetin a snažení o co největší přirozenost chůze, se došlapování přizpůsobí přesně tak, jak to má vypadat. To znamená, že vlastně sice na podpatek došlápnete, ale ne plnou vahou, spíš se přes něj „přehoupnete“ takřka bez zatížení a vaše plná váha spočine teprve až na špičce, tedy na prstech. Na YouTube je veliké množství tutoriálů (How to high heels walking)  – ať už více či méně zdařilých videí, které přesně a do detailu ukazují to, co tu píši.

Nebojte se hýbat

 

Co je to chůze?

Chůze je vlastně mozkem kontrolovaný a řízený pád vpřed.
Jakmile uvedete své tělo do pohybu vpřed, ocitnete se na jisté hranici mezi pádem a pohybem kupředu. Abyste nedostali ránu chodníkem do obličeje, preventivně předcházíte pádu tak, že  střídavě předkročujete  levou a pravou nohu. Toto jste se všichni naučili už ve věku mezi prvním půlrokem života do 2 let. Někdo s úspěchem a mnohým z nás to dělá potíže ještě dnes – hlavně v zimě na náledí.

Je úplně jedno, co právě děláte. Při jakékoli činnosti používáte potřebnou skupinu svalů. Stejné je to i při chůzi. Když jste v teniskách – potažmo jiné ploché obuvi, nezapojuje se do akce tolik svalů, jako při chůzi na podpatcích. S ohledem na jejich aktuální výšku.

Čím jsou podpatky vyšší, tím je nárok na udržení rovnováhy také vyšší. Čím jsou podpatky nebo klíny vyšší, tím větší skupina svalů se uvádí do činnosti. Především se jedná o lýtkové, stehenní, zádové, ale i břišní svaly. Nesmím opomenout i svaly rukou a ramen. Vlastně v koordinaci pohybu jsou v  součinnosti prakticky všechny velké i malé svalové skupiny (opakuji, nejsem v medicíně vzdělán a mohu se v některých detailech tohoto odstavce mýlit). Jedná se mi hlavně o to, aby si každý čtenář uměl představit veškeré souvislosti s pohybem. Samozřejmě opomněl jsem činnost zraku, mozku a ostatních čiv, které fungují zároveň se svalstvem.

Takže už poněkud víme, jak to zhruba je. Pokud se podíváte na videa z YouTube a porovnáte chůzi různých žen, zjistíte jak jsou jejich chůze absolutně rozdílné. O to větší jsou rozdíly chůze mužů a žen. Ženy se na vysokých podpatcích pohybují vláčněji a pružněji, čím podporují domnění snadnosti. Naopak muži se na vysokých podpatcích pohybují těžkopádně a ztuhle. Pánové, sledujte své ženské protějšky a zkoušejte napodobit jejich pohyby. Nebojte se hýbat. Kromě nohou se musí pohybovat ruce, ramena i boky. Pokuste se o napodobení a zjistíte, že je to naráz jednodušší. Pohupujte se v bocích, zapojte ruce i ramena a s každým krokem vědomě kontrolujte úplně každý pohyb, včetně nohou. Mějte na paměti, že tak jak jsou vaše podpatky vysoké, je nutné této výšce přizpůsobit i délku kroků. Čím vyšší podpatky, tím kratší kroky. Vyvarujte se polní chůzi opilého zemědělce. Pánové, vžijte se do role ženy. I když nemáte homosexuální sklony, vaše podpatková chůze musí mít ženské prvky, přestože nejste nebo nechcete být zženštilí, a protože jste na podpatcích, tomu se nevyhnete. Nejde to jinak, chcete-li být ve svých lodičkách přirození a tudíž nenápadní. Jen tak se vyhnete nepříjemným konfrontacím. Když totiž na podpatcích nebo vysokých klínech budete kráčet zpříma a bez patrného zaváhání či zakolísání, projdete hloučkem „normálních“ bez povšimnutí. Mám to vyzkoušeno a opravdu to funguje.

Jak na vysokých podpatcích jít

Stejné jako matematika. Není těžká, když ji umíte. Přesto, abyste ji pořád zvládali, je potřeba se v ní neustále procvičovat, zdokonalovat a stále se učit novým pravidlům.
Myslím, že dobrou pomůckou může být jakákoli rovná čára na zemi, třeba spára dlažby v podlouhlé chodbě, spoj linolea nebo obyčejný napnutý provázek na zemi kdekoli u vás v bytě. Nárok na prostor je celkem velký, co do délky aby bylo možné na podpatcích udělat alespoň deset kroků.

Snažte se:

  • držet nohy u sebe, tzn. při chůzi mějte mezi kotníky a koleny, co nejužší mezeru
  • dělat krátké kroky
  • necupitat
  • neposkakovat, jako Peggy Bundová (Ženatý se závazky)
  • nekopírovat chůzi modelek
  • nehrbit záda
  • nedívat se při chůzi na špičky bot
  • držet tělo i páteř zpříma
  • dívat se před sebe
  • kontrolovat každý krok
  • mít ramena uvolněná a přesto je zatlačit trošku dozadu (vypnout hruď)
  • nanejvýš dávat patu před špičku druhé nohy (nekřížit krok při chůzi)
  • pohybovat boky, rameny i rukama v závislosti na každém kroku

 

Opravdu se pokuste dodržet tyto základní prvky. Jsou předpokladem zvládnutí  a zkrocení podpatků. To platí pro všechny, kdo chtějí na vysokých podpatcích kráčet naprosto uvolněně a vyrovnaně. Doporučuji i „vyčistit“ si hlavu od negativních myšlenek. Stres, starosti a různé negativní myšlenky jen stěžují koncentraci a soustředění a je naprosto jedno, co právě chcete dělat. Nenechte se nikým a ničím rozhodit.
Také nezapomínejte na procvičování a posilování. Udržovat své tělo v kondici je nejen zdraví prospěšné, ale i důležité pro podpatkovou vytrvalost.
Na zemi můžete mít i nakreslenou čáru (v bytě asi těžko). Jděte po čáře tak, aby levá noha byla vlevo od čáry a pravá noha vpravo od čáry. Je možné jít rovnou po čáře – to jako šlapat přímo na ni (viz. Obrázek).

 

SPRÁVNÁ CHŮZE

a)- chůze rovnoměrně podél čáry
b)- chůze přímo po čáře
c)- chůze překřížených nohou

 

Dobrým pomocníkem při takovém počinu, bývá sebekontrola v zrcadle proti kterému jdete a sledujete se v něm. Ještě bych měl jednu dobrou pomůcku. Spojením stylu špička – pata a délky kroků umožňuje sledovat chůzi i sluchem. Když budete chodit na hladké podlaze (bez koberců)můžete poslouchat při tom zvuk podpatků. Snažte se o absolutní omezení klapání podpatků o podlahu (to je cvičení pro styl špička – pata), našlapujte zlehka – asi jako kočka. Zaposlouchejte se do vrzání podpatků o zem. Neexistují podpatky, které se pod vahou těla nepohnou (že se neviklají). Tím, že kráčíte, podpatky při každém kroku  a došlapu, o zem „vrznou“. De facto, jakmile zvolíte správnou délku kroku a styl, podpatky o podlahu ani nevrznou. Na druhou stranu, vyvarujte se tzv. cupitání, k čemuž tato technika může celkem snadno svádět. Nevypadá to hezky, ale spíš směšně. Nezapomeňte na rovná kolena. Jestliže zvolíte velmi vysoké podpatky (high heels) tj. nad 12 cm, a nemáte zkušenosti nebo vrozené dispozice (důležitý aspekt), pochopitelně budete mít pokrčená kolena. Vypadá to, jako byste šli ve vzpřímeném podřepu. Nepokoušejte se o ně.

Správná volba

Nejednou jsem se musel rozhodovat, jestli se obout do klínových nebo podpatkových botiček. Výhodu vysokých klínků oproti podpatkům snad nemusím vysvětlovat. Kozačky na klínu jsou sexy a když spěcháte, nemusíte si tolik dávat pozor. Kozačky na jehle jsou sexy až do extrému, ale spěch na jehlách se mnohdy nevyplácí.

Bydlíte-li v paneláku nebo máte přírodní dřevěnou podlahu, popřípadě plovoučku a nechcete se podpatků vzdát ani doma, pak jsou vysoké klíny nejlepší volbou. A můžete je mít vysoké třeba 15cm, přesto nikoho nebudete rušit klapáním ani nebudete ničit podlahu ostrými podpatky. Letní klínkové sandálky jsou také překrásné. Pohodlí v těchto botičkách je nesrovnatelné. Můžete v nich běhat celý den a nohy vás bolet nebudou. Nejednou jsem si všiml, že i dámský personál v honosných restauracích se pohybuje na vysokých podpatcích. Vesměs nejde o typické jehlovky, ale spíš o širší sloupkové podpatky nebo lodičky s vysokým úzkým klínem. V případě klasických podpatků je možné poznat, jak dlouho je žena v práci. Pokud má oteklé kotníky, má už za sebou minimálně čtyři hodiny na nohou. Holky, nezávidím vám to. Je to řehole.

Pro každou všední i nevšední společenskou akci jsou daná kritéria společenského outfitu. Na obyčejné přátelské párty, můžete jít jak v jehlovkách, tak i v klínovkách. Na firemní oslavu vyššího managementu, se spíš hodí lodičky na max. 11 cm jehlách. Vyšší jsou příliš vyzývavé až vulgární a klínové podpatky působí buransky. Ve většině případech se k pozvánce na nějakou podobnou společenskou akci, bývá přiloženo i doporučení společenského oděvu. Dámy mají možnost volit mezi dvěma hlavními styly – velká a malá večerní róba, pánové v tomto ohledu to mají jednodušší. Pokud je vyloženě nutný smoking, jsou k tomu písemně přímo vyzváni. A snad každý muž ví, že ke smokingu patří pouze motýlek, nikoli kravata (pochybuji, že se ještě najdou gentlemani, kteří umí vázat motýlka – přiznám se, já to neumím).

Pro každodenní docházení do zaměstnání, jsou z podpatkové obuvi nejvhodnější vysoké klíny (sportovnější sneakers nebo elegantnější kotníčkové lodičky, případně kozačky) a teprve až v zaměstnání, samozřejmě podle pracovního zaměření, lze volit klasické podpatky. Třeba u nás na poště holky za přepážkou mají obuté typické high heels. Mohou si to dovolit, protože většinu dne sedí na zadku, jen občas se zvednou a odejdou pro balík nebo něco jiného. Musím však uznat, že jejich „pracovní“ střevíčky bych tedy chtěl mít. Opravdu. 14ti cm jehly by se líbily i mě. Klínové podpatky jsou mnohem víc vhodnější k řízení automobilu, než podpatky. Přesto před touto volbou velmi důrazně varuji. Pedály plynu, brzdy a spojky neobsluhujte v botech na podpatcích v jakémkoli provedení. Nebezpečí je zřejmé. I zde se však musím přiznat, řídit auto jinak neumím. Musím mít boty na podpatku.

No, dospěl jsem k uzávěru tohoto článku. Předpokládám, že se mi povedlo objasnit vaše otázky a pokud ne, neváhejte se zeptat.

 

Napište mi

Napište mi mail

... a váš názor? Určitě máte něco, co byste k tomu chtěli říct. (https://highheelsexpert.wordpress.com/2015/11/08/jak-napsat-komentar/)

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s